Sunday, September 11, 2011

life is NOT a reherseal:)

سْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ
Dengan nama Allah yg Maha pengasih lagi Maha Penyayang

Wah,cuti dua hari rasa macam sekejap je
rasa macam nk je amek MC esok...penat tak abes lagi
belum completely recharge
hihi...
I know someday this hardships will be paid-off

ermm..macam besa A&E buzy..like a bee..bzzz bzzz bzzz
tapi yang bestnya bila walaupown doktor2 buzy
ada MA yg baek sedia membantu
nurse pown..(tp ada sesetengah tu kerek jgak)..but nevermind..
I know my place..sebab maybe aku sendiri rasa kekadang my presence is a burden to them

ok...bring me the case note please~!!!

1.Inguinal hernia
whether it is direct hernia or indirect
ok,patient neyh umur 21 years...bolelah tahan hensem..hahaha

1st tu doctor suspect he is having reducible hernia one year ago
reducible hernia means bulging of the hernia can return to its normal position by manipulation
manipulation like pushed back hernia to its normal positon..
dan hernia tu bole hilang bila baring...
but
tiba2 hernia tu jd irreducible
so,patient tu need surgery...
kesian tgk patient tu..tertonggek-tonggek dye menahan saket
aku pown tanya byk soalan dgn doctor tu sebab pernah dgrkan nama penyakit tu
hahaha
skali doctor tu explainlah..
end of the explaination,doc tu pown cakap
pergilah examine patient tu...
aiyak~!!!...malu seyh..

then the next day patient tu pown buatlah surgery
skalinya..jeng jeng jeng
tu bukannya hernia..
it's undescended testis after all
so,dr.hassan(doc ni org mesir) pown watlah surgery
so,patient tu pny testis descent to the scrotum..
but
kesian patient tu..he is suspected to be mandul
hmm..pity him..

2.over dehydration
sriusly first time aku tgk baby yg over
dulu doctor ada cerita kalo baby over dehydrated
dehydration neyh
the baby will have sunken eye
memang sunken abes..macam hantu..takot tgk


tapi tak delah sampai macam neyh..hehehehe

sian kot baby tu
but,after giving some glucose
baby tu back to normal

3.hematemesis
patient neyh datang muntah darah
byk giler darah patient tu muntah
aku tengok pown nak termuntah
pastu doctor suruh MA masuk kan tube dr hidung..
ya Allah,,,gler ar kesian..
baru je masuk sket pakcik tu keluarkan tube tu
pastu dye muntah
pastu try lagi
smpai bole..kesian pak cik tu byk kali muntah
aku x tau apa jd dgn patient neyh sbab aku x tahan tgk
aku balek rumah..loya..erkk

tiap hari makin best...
aku diajar utk ambil history patient
tp aku tak reti sgt sebab istilah medic bukan sm dgn istilah yg kita biasa pakai kan
contoh
aku tulis; BORN AT HOME,NOT BEING IMMUNIZE
yg btol:HOME DELIVERY,NO IMMUNIZATION
See the differences...kan2

ok..aku dapat homework pharmacology by Dr.Beenish
Doc tu suruh aku hafal nama ubat,effects dan side effects..
hmmm..esok doc nak..and and and...
AKU MALAS MAU MENGHAFAL~!!!..PLEASELAH..

P/S:Bila aku jatuh cinta dgn orang yang salah,aku selalu bertanya kpd Allah
Ya,Allah kenapa Engkau biarkan aku jatuh cinta pada orang yg salah
hingga satu hari aku terjumpa jawapannya

''Mungkin Allah sengaja mahu kita berjumpa dengan orang yang salah
sebelum menemui insan yang betul supaya apabila kita akhirnya
menemui insan yang betul, kita akan tahu bagaimana untuk bersyukur
dengan nikmat pemberian dan hikmah di sebalik pemberian tersebut''

dan yakinilah ayat suci Allah
''Dan segala sesuatu Kami ciptakan berpasang-pasangan supaya kamu mengingat kebesaran Allah.” (QS. Adz Dzariyat:49)

jgnlah kamu mengejar cinta yang membuatkan kamu alpa drpd mengingati ALLAH...
(Panjang lak p/s kali neyh hehehe..it's a reminder for me and you~!)









No comments:

Post a Comment